זוגות צעירים רבים פוגשים בבעיית מצוקת הדיור ומחפשים קרקע יציבה במחיר הגיוני. השאלה שעולה מאליה היא, האם עדיף לשכור דירה, או שמוטב לחסוך עבור הון עצמי ולרכוש דירה עם משכנתא?

השאלה היא שאלה. רק מי שמכיר היטב את מצוקת הדיור כיום יבין את משמעותה. 

שכירות ורכישה, שני צדדים למטבע:

מצד אחד, השכירות היא תשלום ללא תכלית. משלמים מדי חודש ובסוף הנכס חוזר לבעליו. לעומת זאת, ברכישת דירה, משלמים משכנתא עד 30 שנה שבתומם, הדירה שייכת לזוג. לאחר 30 שנה אין תשלומים על הדירה. מצד שני, יש צורך בהון עצמי. וזה הפואנטה והסיבה לחוסר יכולתם של אנשים לרכוש דירה. את סכום הכסף הראשוני הגדול שהוא הבסיס לדירה, לא כל אחד יכול להשיג בקלות.

מיהו הקול המכריע?

תכל'ס, בישראל, מקובל מאוד לרכוש דירה או לפחות לשאוף להגיע למטרה הזו. כן, בישראל רכישת דירה לזוג, זו מטרה בפני עצמה. איך נוצר מצב כזה? לא מצאנו לכך תשובה מוחלטת. יתכן שזה מה שהחדירו בנו מגיל צעיר, הושרש בנו בעודנו בעריסתנו. זה מה שינקנו וזה מה שנמשיך להוריש. קודם כל תדאגו לכם לדירה, אחר כך תוכלו להמשיך עם התוכניות האחרות שלכם… ויתכן שהמצב נוצר מסיבות אחרות, כך או כך, חבל להתכחש למציאות, אצלינו בישראל מקובל לרכוש דירה!

האם רק בישראל רכישת דירה פופולארית ומצויה כל כך?

גם אצל האירופאים מקובל לרכוש דירה. כ -70% מהם בעלי דירה משל עצמם. לעומת זאת, במדינות כמו, גרמניה, יפן, צ'כיה, שבדיה, הולנד, פינלנד, צרפת ועוד מקסימום 40% מהאוכלוסייה קונים דירות. כנראה שהישראלים אכן שונים מיתר העולם.

טוענה נפוצה לרכישת דירה, המחירים יעלו: טוענה נפוצה לרכישת דירה, המחירים יעלו:

ישנה טענה רווחת שהתקבלה בציבור, כדאי למהר לרכוש דירה לפני שהמחירים יזנקו. אנו מצטערים לעדכן את כל אלו שקנו דירות מהר כדי להספיק לפני עליית מחירים. לפעמים זה מצליח, לעיתים אפשר להפסיד. מקובל לאמר שהמחירים תמיד בעליה, זה ממש לא נכון. אל תשכחו את שנות 1995 – 2007 בהן מחירי הדירות צנחו. בשנים 1968 – 1988 המחירים רק ירדו וירדו עד 7%. אדם שקנה אז דירה להשקעה בתקופה זו, התקשה לכסות אותה.

עד כאן לפילוסופיות. לענייננו. מה עדיף, לקנות דירה או לשכור?

כפי שציינו לפני כן, שני צדדים למטבע. אציג לפניכם את המעלות של שניהם וננסה יחד להגיע למסקנה.

המעלות ברכישת דירה:

נתחיל במעלות הפסיכולוגיות

  1. בישראל אין מושג של שכירות לטווח ארוך. לכן אנשים מרגישים יותר מדי ארעיים, מחפשים יציבות ויחפשו לקנות דירה. זה נותן תחושת רוגע וביטחון.
  2. במשך השנים אנשים רוצים לערוך שינויים בדירה ולפעמים נאלצים לכבוש את רצונם כי בעלי הדירה לא אוהבים את השינוי. בדירה משל עצמך אתה בעל הבית, זכותך לשפץ, להרוס ולשנות ככל שיעלה בנפשך.
  3. רגע אחרי שקניתם את הדירה, לא ילווה אתכם חשש תמידי ואם יעלו המחירים, זהו, אין ברירה, קניתם את הדירה, ואין חרטות. 
  4. אם רכשתם  דירה, כנראה שלא מחכות לכם תלאות רבות. בשכירות, אנשים נאלצים לעבור מדירה אחת לשניה ולפעמים לעקור ממקום אחד למשנהו. קשה לשנות מיקום, הרגלים וכו'.

נעבור למעלות מבחינה כלכלית:

  1. ריבית זולה. בשנים האחרונות הריביות זולות וכתוצאה מכך המשכנתאות זולות יותר. אבל, קחו בחשבון, יגיע יום שהריבית תתייקר ואיתה גם המשכנתא.
  2. מיסים. חובה לשלם בשוק ההון 25% מהרווחים. בעל דירה נקי מפטור על הכנסות. כולל הכנסה משכירות של עד 5000 ש"ח.

נעבור למעלות של דירה בשכירות:

מבחינה פסיכולוגית:

  1. גמישות. כאשר קונים דירה, חייבים לגור במקום מסוים. יהיה מה שיהיה. בשכירות אתם גמישים לשינויים. אם יש צורך, תמיד אפשר לעבור.
  2. כאשר המשפחה מתרחבת ויש צורך, ניתן בקלות לעבור לדירה גדולה יותר בלי כל הפרוצדורות של רכישת ומכירת דירה.

מבחינה כלכלית:

  1. אין צורך בהון עצמי. בדירה שכורה לא תצטרכו להביא הון עצמי שעומד על מאות אלפי שקלים. כאן לא תצטרכו להתחייב על משכנתא לשנים ארוכות.
  2. לא תאבדו את הנכס אם לא תוכלו לעמוד בתשלומי המשכנתא.
  3. ברכישת דירה לוקחים משכנתא והריבית אינה יציבה, היא יכולה לעלות במשך השנים ולייקר את ההחזר החודשי. בשכירות, אינכם תלויים בריביות ומדדים.
  4. פיזור סיכונים. המעלה המרכזית במגורים בשכירות, במקום לרכז את כל הכסף שקיים ברשותכם על נכס אחד, אם יקרה משהו לנכס אזי תאבדו את כל הכסף. לעומת זאת, בשכירות, תשלמו מדי חודש על השכירות ותוכלו להשקיע את שאר הכספים בענפים שונים.
  5. אם יש לכם כסף בצד, חבל שלא תגדילו אותו. במשכנתא, אתם משלמים הון כסף במשך שנים. אם בזמן הזה תשקיעו את הכסף בנדל'ן או בבתי השקעות, תוכלו להגדיל אותו ולהרוויח.

לסיכום,

אנו לא מאלו שחורצים ופוסקים עובדות, אנו חושבים שיש כאן באמת שני צדדים. לפני שאתם בוחרים בדרך שלכם, חובה להתייעץ עם איש מקצוע שינתח יחד אתכם את הנתונים שלכם, המטרות. ויחד איתו תגיעו למסקנה על הבחירה המשמעותית הזו. קחו בחשבון שזו אכן החלטה גורלית שתשפיע לטווח הכלכלי הרחוק.

עומדים לפני נישואין ורוצים לתכנן את העתיד? מחפשים לרכוש דירה אך אין ברשותכם הון עצמי? חוששים להחליט החלטות משמעותיות בגפכם? אנו במשכנטאצ' מזמינים אתם לפגישת ייעוץ חינמית. אנו מתמחים במתן שירות מקצועי ואישי מטובי היועצים בארץ. אנו נצעד אתכם יד ביד, נדאג לכם לקורת גג במחיר הגיוני ובצורה מושכלת. כי אצלינו אתם בראש. השאירו כעת פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם. 

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: