רוצים לבנות על הגג? חוששים מתגובת השכנים? ישנם בניינים בהם השכנים ואתם זה חלק מהווי החיים. אתם יכולים למצוא את עצמכם לא אחת מברכים אותם ולא מבינים איך הייתם מסתדרים בלעדיהם…

מה קורה כאשר מתחילים להרחיב?

לפעמים נתקלים בשכנים שכאשר משהו נוגע על חשבונם, כל המילים היפות נעלמות להם… וכאן מתחילות הצרות… אם חלילה אתם תבנו מרפסת והיא תצל יותר מדי על המרפסת שלהם, לא יהיה נעים כל כך. או שאולי תקופת הבניה תכביד עליהם והם לא מסוגלים לעמוד בקדיחות וברעש…

בקיצור, שכנים טובים נמדדים בשעת קושי…

האם ניתן לבנות בלי אישור מהשכנים?

בעבר, אכן זה היה כך. כל שכן היה צריך לחתום על הסכמתו ורק כך יכלו לצאת לדרך. אם לא כן, שכן יכל לבנות ולהשקיע בהרחבת דירתו כאשר לאחר תקופה, כאשר סיים עם הבנייה, אחד השכנים החליט להתלונן על פגם כלשהו ולהתנגד לבניה…

כיום, הרבה יותר קל עם הנושא הזה. יפה מאוד יהיה מצדכם להודיע לשכנים על הבניה המתוכננת, להתנצל מראש על ההפרעה ולפצות על ידי צ'ופר כלשהו. אבל מבחינה חוקית, אתם יכולים להוציא היתר בנייה בלי קשר לאופים ולדעתם של השכנים החביבים.

לשם מה נועד היתר בניה?

היתר בניה נועד כדי לשמור על הבניה מסטייה ביופי של הבניין. העיריה היא זו שתחליט האם הבניה מספיק יפה או שהיא עלולה לכער את הבניין. כמו כן, העיריה תבדוק האם אתם בונים על שטח ששייך אליכם או שסתם החלטתם להשתמש בשטח ציבורי או פרטי. למשל, אם אתם גרים בקומה שלישית, לא תוכלו לבנות על הגג. גם אם אתם מתגוררים בקומת קרקע, אינכם יכולים להוציא חדר שמגיע לרחוב…

מה כן דורש החוק מבחינת השכנים?

החוק מחייב אתכם לבקש אישור מהשכנים לפני שאתם בונים. ואם שכן מתנגד לבניה, תדרשו להציג לפניו העתק מהיתר הבניה. 

אבל, אם תרצו דווקא, תוכלו להתחמק מהחוק הזה. לא כתוב בחוק שכל שכן חייב להסכים, זאת אומרת, אם שכן מתנגד והראיתם לו את העתק מתוכנית הבניה, אתם מסודרים. אינכם צריכים להמתין עד אשר יאות השכן להסכים. זה לא מחייב אתכם להימנע מהבניה. אמנם לא נעים, אבל אתם לא חייבים להתייחס אליהם. תוכלו לפצות אותם במשהו, אבל לא, מבחינת החוק אינכם צריכים להימנע מהבניה. 

המסקנה: החוק מחייב לבקש אישור מהשכנים לפי הפרוטוקול. אם שכן מתנגד יש להראות לו העתק מהיתר הבניה. וזהו. עכשיו אתם יכולים להתחיל לבנות. אין צורך להסכמה של כל השכנים, מספיק שיהיו 75% שמאשרים.

מה מגיבות על כך הרשויות?

במשך השנים הממשלה ניסתה לשנות את החוק ולהגיע למצב שכן חסים על השכנים הסובלים. ניסו בכה ובכה, רצו שכאשר שכן מעוניין לבנות, הוא יידרש להגיש 75% שכנים שמוכנים לחתום על הסכמתם. תכל'ס, כאשר יבוא שכן לבית משפט עם טענה שהוא לא מוכן לבניה, בית משפט יצדיק את הבונה ולא את המתנגד. למה? כובע. 

טוב, למעשה, צריך לבקש אישור בנייה מהשכנים?

אז ברור שאם אתם לא אוהבים לריב, מהרו לבקש אישור בצורה יפה ונחמדה. אלא אם כן אתם מחפשים לחיות במשך השנים הבאות עם פרצופים זועמים ואנשים חמומים.

מה כן? אם שכן אחד תוקע אתכם ולא רוצה לתת אישור לבנייה, אתם צריכים לדעת שעל פי חוק זכותכם להתעלם ובכל אופן לבנות. לא אמרנו שכדאי, אבל זה אפשרי. בהמשך אכן תדרשו להציג לפניהם את ההעתק ההיתר ותוכלו לנסות לרכך את הדברים ולהגיע לפשרה מצידם. 

אז בעצם אין כאן בשורה של ממש. כי בתכל'ס, מי רוצה לריב עם שכנים?! מה שכן, כדאי לכם באמת להתכונן למעמד בקשת האישורים בצורה חכמה. אם אתם יודעים על שכן כלשהו שהוא בעל אופי קשה יותר, נסו עוד לפני כן לכבד אותו במיוחד, לתת הרגשה טובה. תמיד טוב לנהוג כך. אבל עכשיו גם תרוויחו מזה. אם תתייחסו אליו בכבוד, הוא ירגיש פחות נעים לסרב לבקשה שלכם. סך הכול הוא לא בנאדם רע, פשוט קשה לו. 

אז, תתכוננו למעמד החגיגי, הזמינו את כל השכנים לארוחה מושקעת. שתפו את השכנים בצורך שלכם לבנות, ספרו להם שאתם מאוד לא רוצים להפריע להם ואתם תעשו כל מאמץ על מנת שהדבר לא יהיה על חשבונם. ואתם בטוחים שכולם שמחים בשמחתכם וגם אתם תשמחו לשמוע על שכנים שמתכננים להרחיב את גבולם. תוך כדי תעבירו ביניהם את טופס החתימה. אין ספק שבאווירה נעימה שכזו, רב רובם של האנשים ירגישו מחוברים לדבר. 

רוצים לשפץ ולהרחיב את הבית? צריכים לקחת משכנתא למימון הוצאה זו? 

אנו במשכנטאצ' חולמים יחד איתכם לראות את הבית רחב הידיים בידיים שלכם… אנו נעזור לכם לממש את החלום ולהגיע למטרה כמה שיותר מהר וכמובן בכמה שפחות כסף…

אנו מזמינים אתכם לפגישת ייעוץ חינמית. טובי היועצים שלנו ימפו עבורכם את מצבכם הכלכלי ויחד אתכם יבנו תמהיל משכנתא זול וחסכוני המתאים בדיוק לצרכים האישיים שלכם.

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: