תחום המשכנתאות נמצא בתנודות, האם הזמן הקרוב הוא זמן טוב להשקעות?

נראה שבחודש אפריל האחרון נקנו הרבה דירות על ידי מעמד הביניים, דירות שמחירן נע בין 900,000 – 2,000,000 ש"ח מדובר בעלייה חדה של מעל 55% .

הנתונים של בנק ישראל מצביעים על עלייה חדה במספר המשכנתאות שנלקחו בשיעור של 60% מימון. הם מהווים 41% מסך כל המשכנתאות שנלקחו. מדובר בעלייה גבוהה מאוד מאז שהנחה בנק ישראל להגביל את שיעור המינוף במשכנתאות ( על דירה ראשונה תקבלו 75%, על שיפור דיור תקבלו 70% ולהשקעה תקבלו 50% בלבד), מכאן אנו רואים שסך כל ההלוואות משכנתא שנלקחו מהבנקים בשיעור מימון של 70% עלו מאוד באפריל האחרון ביחס למספר הלוואות כאלה בשגרה. נראה זאת במיוחד כשנראה את הנתונים מצביעים על שפל של 5.9%, על הלוואות של פחות מ 30% שנלקחו באפריל האחרון.

מי בעצם קונה דירות בשיעור מימון של פחות מ 30%? – לא מי שיש לו כסף רב, כמו שאתם מבינים מדובר במעמד הביניים, במחיר שנע בין 800 אלף לשני מיליון לא ניתן לקנות פאר… לפחות לא כאן בישראל…  על מחירי דירות  שציינו כאן נלקחו שיעורי מימון של מעל 60% מה שמבסס לנו את הידיעה שהדירות נרכשו ע"י מעמד הביניים.

מה קרה למעמד הביניים? הוא לא רואה בעיניים? אולי הוא מסתמך על הריבית שצנחה? כנראה שהוא הסתמך על תשואת ההשקעה כי אחרי הכל משבר הקורונה תקף, התחזיות נשמעות קודרות מאי פעם, לפחות מבחוץ… מה עומד כאן? האם זה אכן כדאי להשקיע עכשיו? 

אז בינתיים אנו רואים כי שוק הנדל"ן לא התמוטט, הקבלנים והיזמים לא בפאניקה, הבנקים מוכרים דירות, אנשים קונים. נכון שנתוני הבנקים מראים על חמישית משכנתאות שנדחו – הוקפאו, לכן לא נדע על מה התבססו אנשים כל עוד ולא ידוע לנו מה צופן העתיד… 

 

 

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: