נכון שבנק ישראל הסיר את המגבלה על שילוב ריבית הפריים, אבל בסופו של דבר, האם הסרת המגבלה מביאה ללקוחות הבנקים הקלה? האם הבנקים לא משאירים את ההוזלה לעצמם? מה קורה בשטח?

לפני שבוע הכריז בנק ישראל בצעד חריג על אפשרות להתחלת הליכים נגד בנקים שלא מעבירים את הנחת הפריים ללקוחותיהם. הרי בנק ישראל שינה את מגבלות הפריים וכעת ניתן לשלבו על שני שליש מסכום המשכנתא. התקווה הייתה שהריבית הוזלה תביא להוזלה במחיר המשכנתאות ולקוחות הבנקים יוכלו "לתפוס נשימה" בעידן הקורונה העכשווי… 

הבעיה היא שזה לא מה שקרה. בשטח, הסרת מגבלת הפריים אכן הובילה להוזלה במחיר מסלול הפריים. הבעיה היא שההוזלה שהועברה ללקוחות לא מספקת. הבנקים העלו את גובה הריביות הקבועות כך שצריכים לדעת היטב מהם המסלולים המשתלמים. בנק ישראל הכריז שהוא ימשיך לפקח על הנושא ובמידת הצורך, הוא אף ינקוט צעדים נגד בנקים.

מה כוללת הסרת המגבלה על ריבית הפריים?

הודעת בנק ישראל גרמה להתרגשות אצל כל מי שמתכנן לקחת משכנתא. הוזלת המשכנתא נראתה באופק. הרי ריבית הפריים היא הריבית הזולה ביותר להיום, ולכן הוזלת המשכנתא נראתה אפשרית יותר מאי פעם. הבעיה היא שזה לא קרה בצורה מספקת. אמנם נפתחה האפשרות לשלב ריבית זולה על סכום משכנתא גדול יותר, אך עדיין, המחיר לא ירד כמו שהוא יכל לרדת. הבנקים העלו את גובה שאר הריביות כך שלוקחי המשכנתאות צריכים לדעת להבחין ולבחור את המסלולים המשתלמים. 

כמובן, חשוב לזכור גם את ניהול הסיכונים. מי שלוקח משכנתא לא ירצה לשלב מסלול משכנתא בעל סיכון גבוה על סכום גבוה של המשכנתא. לא סתם פחות ופחות אנשים משלבים את ריבית הפריים הנחשבת למסלול מסוכן כיוון שהיא מתעדכנת אחת לחודש. בגלל שאף אחד לא רוצה למצוא את עצמו עם גובה החזר חודשי לא יציב, פחות אנשים משלבים את ריבית הפריים על שני שליש מהמשכנתא. כך שגם אם יכולה להיות הוזלה מסוימת בעלות המשכנתא, היא הופכת לקטנה יותר.

מהי טענת בנק ישראל?

בבנק ישראל טוענים כי למרות שמחיר המשכנתאות אמור לרדת באופן משמעותי בעקבות ההוזלה, מחיר המשכנתא אמנם ירד, אך הוא היה אמור לרדת יותר. הבנקים פשוט "ניכסו" את ההנחה לעצמם.
לכן, בנק ישראל יצא באיום נגד הבנקים על אי העברת ההנחה המשמעותית ללקוחות. מה יעשה בנק ישראל עבור כך? בנק ישראל לא יתחיל לקבוע לכל הבנקים את תעריפי הריביות השונות. אבל הוא יחייב את הבנקים להעביר לו דיווח מפורט על תיקי המשכנתאות שנפתחו אצלהם.

בנק ישראל הבטיח לפעול בעניין לאחר שקיבל תלונות מחבר הכנסת שלמה קרעי שהציע את הסרת מגבלת הפריים. הוא ראה שההצעה שלו אכן מתקדמת אך היא מיושמת בצורה לא מספקת. בבנק ישראל הבטיחו לבצע מעקב בעניין. 

רוצים ליהנות מתנאי משכנתא משתלמים בתנאים הנוכחים בבנק? פנו למתכנני המשכנתאות של משכנטאצ'. מתכנני המשכנתאות של משכנטאצ' הם בעלי קשרים ענפים בבנקים, הם ידעו להתמקח עבורכם ולהביא לכם חיסכון בעלות המשכנתא. צרו קשר עוד היום, הידע שלנו, הרווח שלכם!

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: