מה קורה להיצע בשוק הדיור?

שוק הדיור

נגיף הקורונה הוביל לשינויים רבים, שינויים בתחום המיסוי על רכישת דירות, שינויים בתחום המשכנתאות, בכל תחום יש את מי שמנסה לצפות ולבנות תחזית לעתיד התחום, תחזיות רבות מתממשות ותחזיות רבות לא מתממשות, התחזית בשוק הדיור הצביעה על ירידה במספר הפרויקטים הנבנים ועל מחסור צפוי בדירות מגורים, יחד עם זאת, הנתונים בשטח הצביעו על הפחתה במספר המשכנתאות המוקפאות

אז מה עם התחזית הראתה כך? בשטח לא נראה ששוק הדיור סובל מירידה כלשהיא, מחירי הדירות עלו בחודשים מאי ויוני, שוק הדיור נראה יציב, הבנקים למשכנתאות מדווחים על נתונים המצביעים כי לקיחת משכנתאות חדשות חוזרת ואפילו עולה על המקובל בגלל עסקאות שנדחו בזמן משבר הקורונה הראשון.

גם מנתוני בנק ישראל ניתן לראות כי מספר המשכנתאות המוקפאות ירד, או שאנשים התאוששו מהמשבר שהביא עימו נגיף הקורונה או שהם כבר מראים סימני התאוששות, הרבה אנשים שמצאו את עצמם בלי עבודה בתקופת הקורונה הם בכלל לא בעלי משכנתא, הם עדיין צעירים ולא לקחו עדיין משכנתא.

אבל עם כל הנתונים, עדיין המצב לא רגוע, אנשים מאבדים את מקום העבודה שלהם וזה מוביל לרעידה כלכלית, אחוזי האבטלה עולים, משכנתאות מוקפאות, כל זה יכול ליצור לחץ על כל תחום הכלכלה, ואיך לא, גם על שוק הדיור כמובן.

היצע הדירות למגורים עלה או ירד?

בחודש יוני האחרון נמכרו מעל שלוש וחצי אלף דירות למגורים, כן, היקף הדירות שנמכרו הגיעו למספר שלא נרשם כבר מאז תחילת השנה  הנוכחית, הנותים מצביעים על עליות מחירים בדירות, כרגע לא נראה מיתון שיוביל להוזלה במחירי הדירות, הביקושים לדירות עדיין גדולים, היו אנשים שחיכו לתכניות מחיר למשתכן אך זהו, תם עידן תוכנית זו. לכן, הביקוש לדירות מגורים ממשיך להיות גבוה.

מספר הפרויקטים הנבנים עלה או ירד?

בתחילת השנה, בשלושת חודשי השנה הראשונים מספר הפרויקטים הנבנים ירד, מדובר כאן גם על פרויקטים בשלב היתרי הבנייה ועל פרויקטים בשלב הבנייה המאוחר יותר.

רק אחד עשרה וחצי אלף התחלות בנייה נרשמו בתקופה זו, אחוז הצניחה הגיע ל 12.5%, אבל זה רק היה פתיח להמשך השנה, בשלושת החודשים הבאים נרשמו רק אחד עשרה אלף, זה הביא לאי עמידה ביעדים אליהם הממשלה רוצה להגיע, היא רוצה להגיע לשישים אלף דירות חדשות בשנה, בעוד שעל פי הנתונים הללו קצב הבנייה יעמוד על בערך ארבעים ושלוש אלף דירות בשנה.

אז יש מי שטוען שמספר התחלות הבנייה ירד בגלל הסגר שהיה בגלל משבר הקורונה, הרי הבנייה לא נחשבה לחיונית ולכן לא התבצעו עבודות רבות בתקופה זו.

מה קורה עם היתרי בנייה, האם גם שם חלה ירידה?

היקף היתרי הבנייה החדשים בשלושת חודשי השנה הראשונים הגיעו לפחות משתים עשרה אלף היתרים חדשים, ההפחתה מסתכמת ב 26%, זה יכול להיות קשור לכל עניין משבר הקורונה, אבל עדיין, במהלך שנת 2018 נצפו היתרים חדשים דומים להיקף זה למרות שלא היה אז משבר קורונה, לא היה סגר והנתונים היו גם אז נמוכים, קבלנים רבים טוענים כי היקף היתרי הבנייה החדשים ימשיך לרדת, לא בהכל הקורונה אשמה.

למה היקף המכרזים של מגרשים לבניית דירות ירד גם הוא?

נתונים מראים שהבעיה המרכזית בתחום היא הקרקעות, המדינה יצאה בפחות מכרזים לרכישת מגרשים המיועדים לבניית דירות מגורים, הירידה מגיעה ל 74%!, אז יכול להיות שהיקף המכרזים ירד בגלל המשבר שהביאה איתה הקורונה, אך מה שבעיקר גרם לזה זה הקפאת תוכנית מחיר למשתכן.

בנוסף להקפאת תוכנית מחיר למשתכן, גם תוכנית ההתחדשות העירונית רבות הוקפאו (תמ"א 38 לא יחודש, פינוי בינוי ממשיך כרגיל), תוכניות רבות מחכות בסך הכל לתקציב מהמדינה, כל עוד והכסף מתעכב אצל הרשויות, תוכניות ההתחדשות נשארות תקועות.

לסיכום, מסתמן מחסור צפוי בהיצע הדירות למרות שהביקוש לא יורד, אבל תזכרו את הכלל, תחזיות הן לא מדויקות, הכל זה רק השערות.

קרדיט :דה מרקר.

 

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: