הבנקים מתגייסים לטובת משלמי המשכנתאות

הקלה נוספת לבעלי משכנתאות: תוכנית חדשה להקפאת תשלומי החזר משכנתא לשנתיים במטרה לסייע לציבור הלקוחות לעמוד בהחזרי תשלומי המשכנתא ללא פיגורים. 

את תוצאות המשבר הכלכלי שיצר נגיף הקורונה אנחנו עדיין מרגישים, בעקבות התפרצות גל נוסף של הקורונה, העסקים שוב לא יכלו לפעול כרגיל, שכירים בחל"ת ומובטלים חזרו באיטיות למעגל העבודה, מסתמן כי היציאה מהמשבר תהיה איטית יותר מההערכות הראשונות, כך לפי ההערכות העדכניות של הממשלה.

כדי להקל על עצמאים ושכירים שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה, לעזור להם לצלוח את התקופה בשלום ולמנוע פיגור בהחזר תשלומי המשכנתא, הכריזו הבנקים על הארכת תקופת ההקפאה של החזרי המשכנתא, ומעתה, בנוסף להקפאה המלאה למשך שישה חודשים שניתנה כבר עם פרוץ המשבר, יוכלו עכשיו בעלי המשכנתאות לבחור להקפיא את תשלומי הקרן של המשכנתא במשך השנתיים הקרובות ולשלם רק את הריביות, כשבכל רגע נתון יוכלו לחזור למסלול הרגיל ללא עלות ולשלם גם את תשלומי הקרן, במקרה שהם ירצו והם ירגישו שההקפאה מיותרת להם.

בסיום תקופת ההקפאה תשלומי הקרן שלא שולמו ייפרסו על פני תקופת המשכנתא שנשארה, אך עדיין תינתן גם אפשרות למחזר את המשכנתא מחדש ולקבל פריסת תשלומים ארוכה יותר.

את ההטבה יוכלו לממש הן בעלי משכנתאות קיימות, גם אלו שכבר נהנו מהקפאה מלאה (של הקרן ושל הריבית) של שישה חודשים והן לוקחי משכנתאות חדשות.

אבל מה שמעניין, שקצב לקיחת ובקשת משכנתאות חדשות בתחילת יולי הינו דומה לזה שהיה בחודש יוני, למרות התפרצות גל שני של קורונה, וזה יהיה משמעותי בנתונים של נוטלי המשכנתאות בחודשים יולי-אוגוסט. למרות זאת, ברור שאי הודאות שוררת בכל המשק וגם בתחום המשכנתאות. נצטרך להתגמש ולאתר פתרונות יצירתיים בהתאם לנתונים המשתנים, כדי שנעבור בשלום את התקופה המאתגרת העומדת לפנינו.

ומה באמת קורה בשטח, בשוק המשכנתאות?

בחודש יוני 2020 היקף לקיחת המשכנתאות החדשות בכל הבנקים, מוערך ביותר מ-6 מיליארד שקל, קרוב מאוד להיקף לקיחת המשכנתאות לפני המשבר (6.4 מיליארד שקל בחודשים ינואר-פברואר 2020). ישנה גם עליה קלה בנתונים לעומת החודש הקודם – בחודש מאי נלקחו משכנתאות בסכום של כ-5.2 מיליארד שקל.

בתוכנית מחיר למשתכן ישנם שינויים מפתיעים: משערים כי  16.5% מסך הלוואות המשכנתא שנלקחו, הן במסגרת מחיר למשתכן, והיקפן בששת חודשי השנה הראשונה של השנה הולך להגיע לכ-1.2 מיליארד שקל – בהשוואה ל-763 מיליון שקל (11.8% מסך כל הלוואות המשכנתא) במחצית השניה של-2019.  לכאורה, הזמן עושה את שלו ובאופן טבעי הפרוייקטים התקדמו ובסך הכל הזמן הוא האחראי לגידול המשמעותי בפעילות של מחיר למשתכן בחודשים האחרונים, ומשבר הקורונה נתן עוד דחיפה, בעיקר בחודשים מרץ-אפריל, כשזוכים חששו מאיבוד העסקאות, ומיהרו לנצל את הזכייה, הם חתמו חוזים והתחילו לשלם משכנתא. מן הסתם גם בהמשך השנה ימשיכו להיות פופולריות משכנתאות למחיר למשתכן בשל ההטבה הכלכלית שמבטיחות עסקאות אלו.

במקביל, תופעת הישראלים החוזרים מחו"ל בעקבות התפרצות הנגיף מורגשת מאד בשוק, והם, יחד עם אוכלוסיה של עולים חדשים ותושבי חו"ל שעדיין מתלבטים אם לעלות לארץ ובכל זאת, הם קודם כל רוכשים דירה 'ליתר ביטחון', הם צפויים לעורר גל של בקשות חדשות למשכנתא בהמשך השנה. בעקבות האירועים בשוק ההון במהלך החודשים האחרונים, גם ציבור משקיעי הנדל"ן שכרגע כמעט ואינו מורגש בשוק, עתיד לחזור וליטול משכנתאות ולהמשיך את מגמת העלייה במספר הבקשות לפתיחת משכנתאות חדשות.

קרדיט :ביזפורטל.

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: