עולם המשכנתאות מתחלק לשניים, משכנתאות קיימות ומשכנתאות בשלבי תהליך קבלת המשכנתא. שני העולמות הללו לא דומים כלל זה לזה. איך תשפיע עליית הריבית על המשכנתאות הקיימות? ואיך על המשכנתאות שעדיין לא קיימות בפועל? את הכל תוכלו להבין אחרי קריאת הפוסט הבא. 

למה הריבית עולה? 

כמו שכל המחירים בעולם עולים, גם הריבית לא נשארת מאחור ומטפסת לאט אבל בטוח במעלה האחוזים הגבוהים. למה זה קורה? ריבית מדד המחירים לצרכן מושפעת ישירות ממוצע המחירים לצרכן בישראל, ולכן כל עליית מחירים בכל תחום שהוא בישראל, גורמת לעליית אחוז הריבית – גם במשכנתאות הקיימות, וגם במשכנתאות החדשות. 

כל שאר הריביות נמצאות גם הן בעלייה, כי האינפלציה צוברת תאוצה ובינתיים בכל יום המחירים עולים, והכסף שלנו נעשה שווה פחות. אומנם האינפלציה לא חדה בטרוף, אבל בלי להשוות לשום אינפלציה אחרת, האינפלציה הזו די מדאיגה וגורמת לאנשים להוציא עוד ועוד כספים. 

איך זה משפיע על המשכנתאות הקיימות? 

זה סיפור מאוד עצוב. אנשים לפני שנים לקחו משכנתאות אפסיות באחוזי ריבית אפסיים. איך זה יכול להיות? כי בעבר לא הייתה הגבלה על כמות ריבית הפריים שניתן לשלב במשכנתא וכידוע ריבית הפריים היא ריבית זולה יותר. אבל הבעיה של מסלול זה, זה שהריבית אינה קבועה וכל חודש מחדש היא עלולה להשתנות ומשתנה אוטומטית במשכנתאות של כל אזרחי ישראל. 

בעבר כאשר בנק ישראל נתן יד חופשית באשר לכמות הפריים במשכנתא, אנשים ניצלו זאת עד תומם. ואם תשאלו משהו שיש לו משכנתא כזו, למה הוא לא פורע את המשכנתא, אם צבר חסכונות, הוא יגיד לכם שהמשכנתא כל כך זולה, שחבל לפרוע אותה. 

אבל בקרוב, כל זה עתיד להשתנות. ריבית הפריים עלולה להיות מושפעת גם כן מעליית הריביות הכלליות, ולגרום לאנשים שהיו רגילים שנים לשלם החזר חודשי כמעט זהה, לשלם סכום גבוה הרבה יותר עבור המשכנתא שלהם. זה עלול להיות סיפור מאוד עצוב. מאחר ויש הרבה מאוד אנשים בישראל שחיים על השקל וכל תוספת תשלום עבור המשכנתא, עלולה להפיל אותם. 

איך עליית הריביות משפיעה על המשכנתאות החדשות? 

במשכנתאות החדשות אומנם אין את שינוי התוכניות המוכרות שעלול להיות במשכנתאות הוותיקות, אבל שם, המצב הרבה יותר גרוע. ולמה? מכיון שכאשר לווה מגיע לקחת משכנתא בתקופה הנוכחית, הוא מקבל הצעות של ריביותת יקרות בהתאם לגובה הריביות בשוק. 

מה הפתרון? 

בנק ישראל מתכנן להוציא במהלך השנה הקרובה – 2022, תוכנית שתעזור ללווים להבין יותר טוב את המשכנתא שלהם וכך גם יותר להתמקח עליה. אבל הבנקים מתנגדים בכל תוקף לתוכנית הזו. בינתיים נראה שההתנגדות של הבנקים לא תעזור להם הרבה, מכיון שבנק ישראל נחוש להוציא את התוכנית אל הפועל. 

הקליקו כאן כדי לפגוש את יועצי המשכנתאות של משכנטאצ'. כי מגיע לכם ליהנות ממשכנתא משתלמת ולא יקרה.

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: