יורידו את מס הרכישה ל 5%?

הוזלת מס רכישה

בימים בהם כל הארץ עוברת טלטלות, אנשים בבידוד, אנשים מפוטרים או בחל"ת, כל הנתונים מוסיפים לשוק הנדל"ן, ולא בפן החיובי… נחשוב על משרד לשיווק דירות, הוא יצא בקמפיין לשיווק 200 יחידות דיור ואז הגיעה הקורונה… איזה אדם ירצה לקנות דירה במצב של חוסר וודאות כלכלית?!

לרכישת דירה מתווספים סכומים נוספים שעל הרוכש לשלם, כמו: מיסים נלווים, עריכת הסכם ותשלומים שונים. בין התשלומים, הבולט הוא – מס רכישה.

מה זה מס רכישה?

מס רכישה הוא תשלום חובה על כל אזרח הרוכש דירה, מס רכישה מסווג כ"מס מדורג" – הוא לא זהה לכל הרוכשים, המס מדורג מבחינת שווי הדירה: מי שזוהי דירתו הראשונה, לא נדרש לשלם מס רכישה על שווי דירה של פחות מ 1.74 מיליון ש"ח. אם שווי הדירה גבוה מסכום הקונה ידרש לשלם 3.5% משווי הדירה. שיעור המס עולה עם עליית שווי הדירה. מי שקונה את הנכס להשקעה, ידרש לשלם מס רכישה מהשקל הראשון של שווי הדירה. כמו-כן בשיעורי המס הקיימים – משקיע משלם מס יותר מכפול מרוכש "רגיל".

כיום עומד שיעור המס על 8% – מדובר באחוזים גדולים מאד ומשקיעים מספרים שזה משמעותי להם עד כדי כך שהרבה מהם בחרו להשקיע בחו"ל או במשרדים. החלטת משקיעים רבים להפנות את השקעותיהם לנתיבים אחרים גרמה זעזוע לשוק הנדל"ן, שהיה רגיל להשקעותיהם. במספרים – מדובר בכ 10% מסך מכירות הדירות בשנה.

גובה המס שונה בשנים האחרונות הרבה, ונקווה שגם השנה יהיה שינוי – אבל לטובה. 

לפני 7 שנים עמד המס על 3.5%  ועד שיאיר לפיד, שר האוצר דאז העלה אותו ל5%, משה כחלון המשיך ב"מסורת" והעלה אותו ל 8% משווי הדירה, זה גרם לכך שהרבה שרצו לשפר דיור, למכור ולקנות דירה משופרת, נתקעו עם דירות למכירה, היות ופחות אנשים קנו דירות וזה גרם ליזמים להיתקע. בנקודה זו  עומד היום שיעור מס הרכישה.

עבור המשקיעים כשהמס הוא 8%, מדובר בכמעט 3 שנות תשואה. ננסה לחשב, מחיר ממוצע של דירה בישראל עומד היום על 1.6 מיליון ש"ח, 8% מסכום זה יוצא 128 אלף ש"ח ורק ניזכר שלפני 7 שנים יכלו המשקיעים לשלם 56 אלף ש"ח בלבד… ההבדל הוא עצום. אז מי חושב להשקיע בעוד דירה?

איך ניתן לצאת מהפלונטר?

איך ניתן להחיות חזרה את שוק הנדל"ן ולהחזיר משקיעים להשקיע בשוק זה? טובי מומחי הכלכלה בישראל, חשבו על הנושא. בין הדברים שעולים מדבריהם, הוא ששר האוצר ישראל כ"ץ רואה את המצב בשוק. הוא רואה מה עושים המשקיעים וחושב איך ניתן להניע את הכלכלה לטובת האזרחים ולכן פועל למען הורדת מס הרכישה עבור המשקיעים ל 5%. ישנה גירסה הטוענת, שמדובר בשיעור שיעלה בהתאם למחיר הדירה. לא משנה מה מביניהם, שתי האופציות יועילו לכלכלה. הרי אם יורידו את גובה מס הרכישה, משקיעים יחזרו להשקיע ולקנות דירות יד שנייה (רוב המשקיעים קונים דירות יד שנייה) וזה יחיה את השוק לדברי מומחים. 

שימו לב שההוזלה עדיין לא תקפה ולכן הרבה משקיעים שרצו לקנות דירה נוספת, פתאום כששמעו על ההוזלה הצפויה, הקפיאו את כל הפעולות עד שתיכנס ההוזלה לתוקף. בפועל כיום, משמעות ההוזלה הצפויה היא רק שינוי מסתמן עתידי שגורם להאטה בהווה…החוק אמור לעבור בכנסת כך שזה יקח זמן. זה לא משהו שהשר יכול להחליט על דעת עצמו.

אז בינתיים ראינו דיבורים, כעת נחכה למעשים….

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: