הקפאה, הפשרה והמשכנתא

הקפרה והפשרה של משכנתא

עם פרוץ משבר הקורונה, פתחו הבנקים אפשרות להקפאת תשלום החזרי המשכנתאות לשלושה חודשים, שהתארכו לחצי שנה. בחודש יולי, הסתיימה ההטבה אנשים רבים שהקפיאו את המשכנתא שלהם, למרות שהבנקים מאפשרים להאריך את תקופת ההקפאה עד לסוף השנה – מעל ל- 50% מהמקפיאים בחרו לחזור לשלם את תשלום המשכנתא מדי חודש.

ולמה, מה הסיבה שאנשים חזרו לשלם את המשכנתא שלהם ודחו את ההקפאה?

הרי ההחזר החודשי שיידרש עם תום תקופת ההקפאה יהיה גבוה יותר.
אבל בהחלט אתם יכולים לראות בנתון זה את האור בקצה המנהרה, אנשים מתחילים להתאושש, תחילת הרי חלק גדול מהלווים שהקפיאו את המשכנתאות בתחילת משבר הקורונה מסוגלים היום לעמוד בתשלומים החודשיים של המשכנתא.

עם זאת, עדיין כ- 11% מכלל המשכנתאות, מדובר בהיקף של 44 מיליארד שקל, מוקפאות, בהשוואה ל – 25% משכנתאות שהיו מוקפאות בחודש מאי, אם אתם זוכרים, לפני פרוץ המשבר, אחוז המשכנתאות המוקפאות עמד בסך הכל על 3% בלבד.

בזמן השיא של המשבר, כשאנשים רבים היו מובטלים, בחל"ת או בבידוד, הסכום הכולל של המשכנתאות המוקפאות עמד על 94 מיליארד שקל, מאז היקף המשכנתאות המוקפאות רק יורד ויורד. בחודש הקודם נרשמה ירידה חדה ביותר, תקופת ההקפאה הראשונה הסתיימה ללווים רבים ולכן הם בחרו לא להמשיך את ההקפאה. היקף המשכנתאות המוקפאות בחודש זה הצטמצם, מ – 81 מיליארד שקל, ל – 44 מיליארד שקל בלבד.

מה שמעניין יותר הוא, היקף המשכנתאות החדשות שנלקחו במהלך חודש יולי, בסך כולל של כ – 6.5 מיליארד שקל,  ירד בסה"כ ב – 2% לעומת התקופה המקבילה ב 2019. אולם רוב המשכנתאות שנלקחו, נלקחו עבור עסקאות שנסגרו קודם המשבר, כך שאי אפשר עדיין להסיק מנתון זה את עומקו של המשבר והפגיעה שלו בשוק.

קרדיט :כלכליסט.

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: