כבר לקחתם משכנתא? אם עדיין לא לקחתם משכנתא ואתם בדרך לשם, אתם צריכים להזדרז. מי לא רוצה להיעזר באיש מקצוע כאשר הוא לוקח על עצמו אחריות כבדה של הלוואה גדולה כל כך כמו משכנתא? אם עד היום העלות המינימלית של יועצי משכנתאות אפשרה לכל בר דעת לקחת משכנתא בליוויו של איש מקצוע, אנו מקווים שהתקנה החדשה לא תגרום לרבים להפסיד. כי כולנו יודעים כמה חשוב וקריטי שיועץ משכנתאות יהיה בתוך התמונה. הוא יכול למנוע מכם הרבה עוגמת נפש וגם להוזיל לכם באופן משמעותי את המשכנתא. מה יהיה מהיום? האם יוותרו על שירות חיוני שכזה?

אז מה מבשרת לנו הפרסומת החדשה של בנק ישראל?

בנק ישראל פרסם טיוטה חדשה בה הוא מודיע כי כל מי שרוצה להשתמש בנתוני המערכת של מאגר נתוני האשראי ידרש למסור יפוי כח מהלקוח. ללא יפוי כח מעו"ד או נוטריון, אין לו אפשרות לפתוח את הנתונים האישיים של אף לקוח. אם החוק הזה אכן יכנס לתוקף, יועצי משכנתאות עלולים למצוא את עצמם מהר מאוד מובטלים. והבנקים, יראו את התוצאות בשטח. לקוחות שלא מספיק יודעים איך להתנהל עם הבנק יקבלו ריביות גבוהות ויקרות ובלי תנאים טובים למשכנתא. רק הבנקים ירגישו את זה. 

מאגר נתוני אשראי, מה זה בכלל?

במאגר נתוני אשראי מצטברים כל נתוני האשראי של לקוחות הבנקים ברחבי הארץ. המאגר נועד כדי לעזור לגופים מלווים לדרג את דרגת הסיכון של כל לקוח המעוניין לקבל משכנתא. 

כבר בשלב הראשוני בו יועץ משכנתאות פונה לבנק להצעת מחיר עבור הלקוח, הבנק ידרוש ממנו יפוי כח של עו"ד או נוטריון כדי לאשר את פתיחת נתוני המאגר שלו. אם אין בידו אישור זה, הבנק לא יורשה לפתוח את הנתונים ולא יוכל להגיש הצעת מחיר.

כתוצאה מכך, עלות ייעוץ משכנתא יעלה בכמה מאות שקלים, מה שמכעיס מאוד את ציבור היועצים וכמובן את הלקוחות.

מדוע כל כך חשוב לבנקים לקבל את המידע על הלקוחות?

כאשר גוף מלווה כלשהו נותן ללקוח הלוואה, הוא לא רוצה לקחת סיכון שאולי הלקוח לא יעמוד בתשלומים. הוא בודק היטב לפני שהוא מאשר הלוואות האם ללקוח יש משכורת מספיק גבוהה, האם ההכנסות שלו בסופו של דבר אחרי ניכוי ההוצאות עדיין גדול  משמעותית. ובעיקר, האם הלקוח נתקל בעבר בקשיים כלכליים, צ'קים שחזרו וכו'. אם הוא לא עושה רושם מספיק רציני ואחראי לפעמים הבנק יאשר לו משכנתא אבל עם תנאים לא נוחים, ריביות גבוהות וכו'. לעיתים הבנק בכלל לא יאשר את ההלוואה. הוא יחשוש שהלקוח לא יוכל לעמוד בהחזרים. 

תגובתם של יועצי משכנתאות:

באיחוד יועצי משכנתאות טוענים כי תקנה זו תגרע מפרנסתם. וכן, תהליך לקיחת משכנתא יהפוך למורכב ומסובך יותר. יועצי משכנתאות התנגדו בכל תוקף לתקנה. הם גם טענו כי בעבר הבנק פרסם שהוא לא ידרוש מלקוחות לגשת לסניף הבנק כדי לחתום.    

לצערנו ולמגינת ליבם של היועצים, בנק ישראל לא נענה לסירובם של היועצים. הוא עדיין נשאר בעמדה שקיים חוק האוסר לפתוח נתונים אישיים של לקוח מהמאגר ואין שום אפשרות לחרוג מכך.

עד כאן בקשר לטיוטת ההוראה  שפורסמה. שימו לב,  הטיוטה פורסמה כדי לקבל עליה ההערות ועל פיהן יקבע החוק באופן סופי וגורף. כן, רק לאחר שיתקבלו כל התגובות בנושא, ישבו על כך שוב לדיון מכריע. 

עומדים לפני לקיחת משכנתא? אם אתם בין האנשים החכמים ואתם מעוניינים להשתמש בשירות יועץ משכנתאות, כדאי לכם למהר לעשות זאת עוד לפני עליית המחירים. אנו במשכנטאצ' נשמח לתת לכם שירות אדיב ומקצועי. צוות היועצים שלנו שכבר מנוסים בתחום, מתמקחים עם הבנקים כמו שצריך ודואגים לכם ולכלל לקוחותינו למשכנתא אטרקטיבית וזולה. 

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: