בימים האחרונים הממשלה אישרה חוק חדש המשנה את מדד תשומות הבניה. כדי להבין את הרקע כדאי שנרחיב קצת בנדון. מדד תשומות הבניה, מודד את עלויות מחירי הבניה של הקבלן. למה הקבלן לא יכול להעריך מראש כמה תעלה לו הבניה? הוא יכול, אבל מחירי השכר לפועלים, מחירי הדלק וכל מה שהוא רוכש כדי לבנות את הפרויקט, נמצאים בתנודות בלתי פוסקות. מה שאומר שהוא מוכר דירה על הנייר, ובסוף אחרי תקופת בניית הפרויקט, הלקוח מקבל דירה שלא שווה את הערך האמיתי שלה מבחינת הקבלן. 

כדי להגן על הקבלנים מצמידים את מחיר הדירה למדד תשומות הבניה. בעשור האחרון, מדד המחירים לצרכן רק עלה, עם ירידות קלות שלא השפיעו על עליית הגרפים הכללים. מה שאומר שזוגות צעירים רוכשים דירה על הנייר, במחיר מסוים, ובסופו של דבר הם משלמים עליה יותר ממה שהמחיר ששיערו לשלם. 

למה הממשלה רוצה לשנות התנהלות הקבלנים מול רוכשי הדירות? 

מה שקורה זה שהקבלנים מרוויחים כסף טוב על הדירות, ולא מפסידים שקל מעליית מחירי הבניה וזוגות צעירים נאנקים תחת מחיר דירה שלא מפסיק לטפס. כאשר זוג מתעתד לרכוש דירה, הוא עושה חשבון מה גובה המשכנתא בו הוא יוכל לעמוד, אבל אחרי שמדד תשומות הבניה לא מפסיק לטפס במשכנתאות של זוגות שרכשו דירה מקבלן, ההחזר החודשי שלהם הוא הרבה יותר גבוה ממה שתכננו. 

במקביל לכך, מחיר הקרקע שעולה, מעלה גם הוא את מחיר הדירה של הרוכשים, בעוד שהקבלן לא מפסיד מכך שמחיר הקרקע מחר עולה. כלומר, ברור שהוא היה שמח למכור את הדירה על פי מחיר קרקע יקר יותר, אבל זהו, המכירה בוצעה. תכל'ס רוכשי דירות משלמים על כל מה שעולה, בעוד שעל עליית שווי הקרקע הקבלן לא מפסיד. 

מה הציע חבר הכנסת קושניר? 

לקזז את הרווחים של הקבלנים. זה נכון שהקבלנים משלמים על עליית מדד תשומות הבניה, ורוכשי הדירות בסך הכל משלמים את המוטל עליהם, אבל זה לא פייר ששווי הקרקע עולה ורוכשי הדירות צריכים גם את זה לשלם לקבלן, בעוד שהקבלן לא נדרש לשלם על עליית מחיר הדירה, על המסות שהוא נדרש לשלם בגין רווח הדירה נמדדים על פי החתום בחוזה. 

ולכן הציע קושניר כי הגיע הזמן לעשות סדר ולאזן את זכויות הקבלן מול הרוכש. ההצעה שלו היא כזו: לא תוצמד כל יתרת חוב למדד תשומות הבניה, אלא רק חלק ממנה. כך הקבלנים לא יפסידו ומחיר הדירה לא ירקיע שחקים אלא יעלה בצורה הגיונית לרוכשי הדירות. 

הקליקו כאן כדי שהמומחים של משכנטאצ' יתנו לכם את הייעוץ שמגיע לכם.

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: